Locatie | Schouwburg Lochem |
Categorie | Volwassenen |
literatuur Maandagavond van de Bieb muziek | |
Prijzen |
|
Download | Toevoegen aan agenda |
De Maandagavond van de bieb is een bijzondere combinatie van literatuur en muziek. Een echt avondje uit, georganiseerd door de Schouwburg Lochem, Boekhandel Lovink en BIJ de bieb.
Op 29 januari zijn Toon Tellegen, dichter, kinderboekenschrijver, schrijver van proza en pianist Albert van Veenendaal te gast.
In 1980 verscheen het eerste boek van Toon Tellegen: De zin van een liguster, een dichtbundel voor volwassenen. Zijn eerste bundel dierenverhalen, Er ging geen dag voorbij, werd gepubliceerd in 1984. Er volgden nog vele bundels allegorische dierenverhalen, die bekroond werden met de Woutertje Pieterse Prijs, De Gouden Uil en de Gouden Griffel. Bovendien ontving hij de Theo Thijssenprijs, en voor zijn gehele oeuvre de Hendrik de Vriesprijs en de Constantijn Huygens-prijs.
Voor volwassenen schrijft Tellegen niet alleen poëzie (inmiddels zijn meer dan twintig bundels verschenen), maar ook proza, zoals Twee oude vrouwtjes, Dora, Brieven aan Doornroosje en het voor de Libris Literatuur Prijs genomineerde De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne (verhalen die zijn Russische grootvader hem vertelde).
Op deze Maandagvond van de bieb zal Toon Tellegen onder meer gedichten uit zijn prachtige poëziebundel Raafvogels voorlezen.
Lyrische bevlogenheid gecombineerd met absurdisme. Het lijkt niet te kunnen. Maar het kan in de teksten en poëzie van Tellegen. En die past erg goed bij de muziek van pianist Albert van Veenendaal. Tekst en muziek gaan naadloos in elkaar over, versterken elkaar. Voor de toehoorder is deze voorstelling rondom de poëzie van Toon Tellegen een bijzondere belevenis die stof tot nadenken biedt, schoonheid en troost.
‘Tellegen doet met de grootste vanzelfsprekendheid niet aan genres. Hij schrijft ontroerend en geestig. Hij mag alles nog zo omdraaien, vergroten, verkleinen en verdwazen, nergens verhult hij zijn onderwerpen: herkenbaar menselijk gedrag en herkenbare menselijke emoties.’ de Volkskrant